top of page
strip colour.jpg

המגזין שלנו מוקדש לנושאי מודעות ותמיכה באזרחים בגיל השלישי
חולי אלצהיימר ודמנציה ומשפחותיהם.

פעילויות מסייעות לחולים באלצהיימר ודמנציות אחרות



גבר קשיש חולה דמנציה או אלצהיימר

השתתפות בפעילויות ובעיסוקים שהם בעלי משמעות ותכלית היא בעלת תפקיד מפתח באיכות חייהם של בני אדם באשר הם ובכלל זה אנשים החולים בדמנציה ואלצהיימר. חשוב לשמר פעילויות כדי להבטיח חיים איכותיים ושביעות רצון של האדם מחייו ולספק עזרה לאדם בהתאם להתקדמות המחלה. התהליך הדמנטי יכול להיות תהליך ארוך, מלווה באיבוד הדרגתי של מיומנויות קוגניטיביות, כגון: זיכרון, תפיסה מרחבית, תפיסת זמן ועוד, וכן אובדן מיומנויות בביצוע פעילויות אוטומטיות וכאלה המזוהות כ"הרגלים". בשלבים הראשונים, ניצניו של התהליך הדמנטי אינם באים לביטוי באופן חד משמעי וברור,  והאדם (כמו גם בני משפחתו והאנשים בסביבתו) רואים את ה"תקלות" בזיכרון, בהתמצאות וכדומה  כמקרה, עייפות, או כעומס רגשי ועוד. עם זאת, כאשר מחמירים אובדנים אלה, ואירועי ה"תקלות" חוזרים ונשנים, מתחיל האדם להבין כי משהו משתבש, מתחילה להתערער תחושת הביטחון העצמי, הדימוי העצמי נפגע ומתעוררות תחושות של חרדה סביבתית וכעס. 

התערבויות התנהגותיות עבור חולים עם דמנציה

התערבויות קוגניטיבית - מוצעות התערבויות מסוג אימון במיומנויות חשיבה וחיזוק תחושת המציאות, וייתכן ויש להן השפעה חיובית בשלבים מוקדמים של המחלה, אם כי קלה וחולפת. חשוב שפעילויות מסוג זה ייעשו בצורה מכבדת ונעימה עבור האדם עם דמנציה.התערבות סביבתית - חולי דמנציה סובלים מאי-יכולת להסתגל לסביבה חדשה או לשינויים סביבתיים. לכן חשוב להתאים את הסביבה ליכולות החולים ולמגבלותיהם וליצור עבורם סביבה בטוחה ובטיחותית. למשל, באנשים עם דמנציה הסובלות מ"שוטטות" - הליכה ללא מטרה ברורה ונטיה ללכת לאיבוד, יש להתאים פעילות הליכה שאינה מסכנת אותם.התערבויות מהנות (גורמות עונג) -  חשוב לזהות אילו התערבויות גורמות להנאה ועונג אצל האדם עם דמנציה, על פי אישיותו, הרגליו בעבר ומצב מחלתו - כגון טיפול במוסיקה או טיפול במגע. ניתן להתייעץ לגבי התערבויות אלה עם איש מקצוע, בפרט מתחום הריפוי בעיסוק.

איך לשמור על יכולות קוגניטיביות אצל אדם עם דמנציה בשלבים הראשונים של המחלה?

הדבר המשמעותי בהתערבות ריפוי בעיסוק, הוא שמירה על הקיים, ברמה הקוגניטיבית של האדם. ככל שגוברות ה"תקלות" בזיכרון, בהתמצאות וכדומה, חשוב לחזק אצל האדם מיומנויות התארגנות, שתאפשרנה לו לפצות על "האובדנים" עקב התהליך הדמנטי. למשל: לא להשקיע מאמצים לזכור את סדר היום, אלא להיעזר באמצעים לכתיבת תזכורות, כגון לוח שנה גדול עם מקום לכתוב בו תזכורות, פנקס לרישום הודעות וכדומה.הקפדה על מיקום קבוע לחפצים נחוצים כמו מפתחות, משקפיים ארנק.מומלץ לתלות פתק ברור הממוקם במקום בולט ובו מספרי טלפון חשובים של בני משפחה או אנשים בעלי חשיבות לאדם.פתקים במקומות המתאימים המזכירים פעולות קריטיות, כמו "לבדוק שהגז סגור", "לבדוק אם הדלת ננעלה".בנוסף, חשוב לשלב בסדר היום פעילויות לתרגול יכולות החשיבה (תרגול קוגניטיבי), כך לדוגמא, קריאת עיתון במהלך היום ושיחה עם בני משפחה ומכרים על נושאים אקטואליים יכולה לעזור בתהליך שימור היכולות. יש להדגיש כי אימון קוגניטיבי של האדם, חשוב שיעשה בדרך שתכבד את האדם, יכולותיו, צרכיו ומגבלותיו.

כבני משפחה ואנשים הסובבים את האדם הסובל מדמנציה בשלבים הראשונים איך מומלץ לנהוג?

לתמוך באדם עם דמנציה לפתח את המיומנויות שיקלו עליו (ראו לעיל).לחזק דימוי עצמי דרך עידוד הזיכרון לטווח ארוך (שמשתמר יותר), באמצעות פעילויות כגון כתיבת קורות חיים סידור תמונות באלבומים, חיפוש מידע באינטרנט על אירועים היסטוריים ועוד.צד משמעותי בתהליך ההסתגלות של המשפחה והסביבה הוא לפתח מיומנויות תקשורת מכבדת ורגישה, שלא תביך את האדם עם דמנציה. לפיכך יש התנהגויות שמומלץ להימנע מהן:להימנע מתגובות "מבוהלות", כמו: תיזהר! שוב שכחת! לא להעמיד את האדם הסובל מדמנציה במצבי מבחן, למשל: "אתה זוכר איך קוראים לי?" "נו, תנסה לזכור, אני אתן לך רמז, מתחייל ב...!"דוגמאות להתנהגות מכבדת ורגישה:לספק מידע כמו "שלום מדברת צילה" או " היי, זאת אני גילה הבת שהכי אוהבת אותך...". בדרך זו אפשר לספק מידע שיכול לעזור  לארגן את הזיכרון, לשמור על כבוד האדם  ולמנוע מבוכה.הקפדה על עוגנים קבועים בסדר היום, שמשרים תחושת ביטחון ומסייעים בהתארגנות,  למשל שיחות טלפון של בני משפחה בשעות קבועות.  

איך לשמר את ההתנהלות של אנשים עם דמנציה בשלביה הראשונים מחוץ לבית? 

מומלץ  לבדוק עם האדם הלוקה בדמנציה  מהם המקומות המוכרים בקהילה אליהם הוא נוהג ללכת. כדאי ללוות אותו במסלולי ההליכה האלה. יש לנצל את ההליכה המשתפת כדי להאיר סימנים בדרך שיקלו על ההתמצאות (כגון עץ גדול במיוחד, ספסל שמוצב בדרך, חנות מוכרת ועוד). הסבת תשומת הלב לפריטים אלה ואולי אף רישומם בפנקס, יכולים לעזור בזמן הליכה עצמאית לקופת חולים, למכולת  ועוד. חשוב שבני המשפחה יכירו מסלולים קבועים אלה. בשלבים מאוחרים  יותר של המחלה המידע הזה יכול לעזור באיתורו של האדם אם יצא לשוטט גם ללא מטרה מוגדרת, היות ובדרך כלל בוחרים במסלולים קבועים  בסביבה המוכרת. 

איך ניתן להפעיל אדם עם דמנציה בשלבים המתקדמים של המחלה?

בבחירת פעילויות שמתאימות לאנשים עם דמנציה, חשוב להבין שערוצי התקשורת משתנים במהלך המחלה, שמידע מילולי מאבד ממשמעותו דקות אחרי שנאמר, בעוד שמידע שמגיע למטופל דרך חושים כמו ריח, טעם, שמיעה, ראיה ומגע יכול להוות חוויה לזמן ארוך קצת יותר. יש לנצל יכולות קוגניטיביות פשוטות אך שמורות כמו מיון והתאמה ולתרגל אותם במהלך היום בצורה מהנה.

ניתן לשמר יכולות שהן משמעותיות לאדם עם דמנציה, באמצעות פעילויות המתבצעות בבית באופן שגרתי, זאת תוך ליווי בן משפחה או מטפל, ותוך שמירה על בטיחות מתאימה. למשל, שיתוף האדם  בעבודות מטבח קלות: רחיצת פירות וירקותהפעילות פשוטה מהנה ומספקת גרייה חושית במגע עם המים עם הפירות ועם המגבת לניגובם. כדי להבטיח שהפעילות תעשה בצורה בטוחה מומלץ לבצעה לא ליד ברז מים, וזאת כדי להימנע מפתיחת מים חמים. השריית הפרות בגיגית או קערה יכולה להיות פתרון.כדי שהאדם יהיה נינוח - רצוי לאפשר את הביצוע בישיבה.מומלץ  לערבב פירות או ירקות שונים ולבקש לאחר השטיפה לסדר אותם בכלים נפרדים. בדרך זו נדרש האדם להשתמש ביכולת המיון. כך פעילות בבית המעצימה את תחושת השותפות והשייכות לבית משלבת בתוכה גם גרייה חושית וגם תרגול של יכולות קוגניטיביות.אפיה עוגיות פשוטות המגע עם הבצק עשוי להעלות זיכרונות נעימים. בנוסף, לישת כמות קטנה בכף היד מחייבת הפעלה של הפרקים הקטנים בכף היד תוך גירוי עמוק  ומעורר עבור הלוקים בדמנציה.יצירת העוגיות ואפייתם מספקת תוצר כמעט מידי ומהנה, שניתן לאכול אותו ולחוות דרך חוש הטעם גרייה נוספת. הריח שאופף את המטבח חשוב לא פחות. יש להיות ערניים לכך שלאנשים עם דמנציה בשלבים מאוחרים של המחלה יש נטייה להכניס לפה חפצים וחומרים בסביבתם. אין סכנה בטעימה של הבצק אך יש להיות ערים לכך ולהימנע מפעילות זו עם מי שסובלים מבעיות בליעה.ניגוב סכו"ם ומיונו למגירהיכול לעזור לשימור יכולות קוגניטיבית, ויחד עם זאת לתת לאדם תחושה של שותפות בעבודות הבית ושליטה על הסביבה. חשוב להשגיח על פעילות זו מהצד ולשקול, בהתאם להכרות עם האדם והתנהגותו, האם להסתפק רק במיון כפות וכפיות שאין בהן סכנה או שניתן לאפשר מיון גם של מזלגות וסכינים לא חדים. קיפול כביסהזו פעילות שגם מצריכה יכולות קוגניטיבית, מפעילה את הגפיים העליונות בטווחי תנועה מגוונים.פעילות זו שנעשית בישיבה - אין בה כל סכנה. ניתן להוסיף בזמן הכביסה מרכך ריחני במיוחד ואז לחוויית קיפול הכביסה נוסף גם מרכיב של גירוי חוש הריח. זיווג גרביים לזוגות - גם היא פעילות פשוטה שאין בה סכנה ומהווה תרגול קוגניטיבי חשוב.בהתאם ליכולות האדם, ניתן לשקול שילוב תרגילי חשבון פשוטים בסדר היום, ובתנאי שהדבר מתבצע בנועם ולא מעורר מתח : לדוגמה – כמה חולצות נשאר עוד לקפל?תוך כדי הפעילות, חשוב להימנע מאמירות ביקורתיות או שנותנות תחושת כשלון או חסר אונים.

פעילויות שיכולות להיות מהנות עבור אדם עם דמנציה בשלבים מתקדמים 

חשוב למצוא פעילויות שמהנות את האדם עם דמנציה ולשלבן בסדר היום. כגון:יצירת גינת עציצים קטנה בתוך הביתכך ניתן לספק פעילויות נעימות כמו השקיה וניקויי עלים יבשים.מומלץ לבחור בעציצים בעלי פרחים צבעוניים או עלים בצבעים לצד צמחי תבלין ריחניים שכל מעבר לידםובודאי מגע עימם מעוררים גלי ריח חזק ומהווים גרויי לחוש הריח.מתן מענה לצורך של אנשים עם דמנציה בשוטטות כחלק מסדר היוםמומלץ לשלב טיולים בחוץ כשמזג האיור מאפשר. מומלץ להכיר את הסביבה ולבחור במסלולים שיש בהם מגוון גירויים – צמחים ריחניים או צבעוניים, תנועה של אנשים וכלי תחבורה, גינת כלבים שבה ניתן לצפות בכלבים משחקים וגינות שעשועים לילדים. אפשר לשלב את הטיול בחוץ עם חוויה המגרה את חוש הטעם- אכילת פירות, ארטיק, שתיית קפה או משקה טעים וכו'. האזנה למוסיקה  - יכולה להיות מהנה מאד, מרגיעה ברגעים של כעס והתנהגות סוערת ומעוררת במצבים של נמנום והתנתקות. חשוב למצוא את המוסיקה המתאימה לאדם  ולתרבותו ואת הדרך להשמיע אותה בחלל הבית או באוזניות.צפייה בטלוויזיה -  לעיתים צפייה בטלויזיה מעצבנת אנשים עם דמנציה מכיוון שאינם מוצאים עוד עניין בתוכניות המלל ואינם מבינים את רצף העניינים בתוכניות בידור. לכן מומלץ לבחור (מתוך מגוון הערוצים) מה מתאים, וגורם לאדם לשבת לצפות מתוך הנאה. למשל, תוכניות טבע מספקות סרטים על בעלי חיים  והגורים שלהם ומהנות מאד חלק מהאנשים; בערוצי ספורט: שידורי החלקה על קרח המלווים במוסיקה נעימה יכולים להוות מקור להנאה; ערוצי מוסיקה קלאסית או אחרת לפי טעמו של האדם; ערוצים בשפות שונות המחזירים את האדם לשפת האם שלו ועוד.

bottom of page