top of page
strip colour.jpg

המגזין שלנו מוקדש לנושאי מודעות ותמיכה באזרחים בגיל השלישי
חולי אלצהיימר ודמנציה ומשפחותיהם.

מוזיקה לחולי אלצהיימר

פורסם באתר אלצהיימר, אבחון -טיפול- התמודדות


קשישה דמנטית נהנית ממוזיקה

השפעת מוזיקה על חולי אלצהיימר


נכון להיום, טרם נמצאה תרופה למחלת האלצהיימר, כלומר תרופה שעשויה לעצור את התפתחות המחלה ואת הידרדרותם ההדרגתית של הלוקים בה, מבחינה קונגטיבית, מנטלית ומוטורית, אף על פי שנעשים מאמצים רבים בכיוון הזה בעולם המחקר והרפואה. עם זאת, במהלך השנים, גילו חוקרים ומטפלים בחולי אלצהיימר כי ישנם כלים באמצעותם ניתן להקל על חולי אלצהיימר ולסייע להם ולקרוביהם להתמודד עם המחלה.

כך, בשנים האחרונות, שימוש במוזיקה הפך להיות כלי פופולרי במסגרת הטיפול בחולי אלצהיימר, לאחר שנמצא כי מוזיקה עשויה לעורר רגשות חיוביים בקרב החולים ואף לעורר את זיכרונם.


מוזיקה וזיכרון

מחלת האלצהיימר מתבטאת בהתנוונות הדרגתית של תאי עצב במוחם של החולים. המחלה פוגעת באותם אזורים במוח האחראים לזיכרון וליכולות קוגנטיביות נוספות כמו התמצאות במרחב ויכולת הסקת מסקנות. בשלבים מאוחרים יותר, נפגעות גם היכולות המוטוריות של החולה והוא יאבד את כושרו לבצע פעולות יומיום בסיסיות, כמו הליכה, אכילה, רחצה ושליטה על סורים.

אחד מאפיוניה הבולטים של המחלה הוא הפגיעה בזיכרון, ואובדן זיכרון לטווח קצר הוא התסמין העיקרי של המחלה כבר בשלביה הראשוניים. בעיות הזיכרון של החולים מחמירות עם הזמן ובשלב מתקדמים החולים יתקשו לזהות קרוביהם ומכריהם ואפילו את עצמם. עם זאת, חולים רבים משמרים את זיכרון לטווח ארוך שלהם גם בשלב מאוחר של המחלה ומסוגלים לדלות מזכרונם אירועים ודמויות שליוו אותם בעברם הרחוק, עשרות שנים אחורה.

ההשתמרות של הזיכרון לטווח ארוך אצל חולי אלצהיימר היא אחת הסיבות לכך שמוזיקה עשויה להיות כלי טיפולי ממדרגה ראשונה עבורם. לעיתים קרובות, החולים מסוגלים להיזכר במנגינות ושירים שהכירו בצעירותם ואף בילדותם, גם כאשר כבר איבדו כליל מצלילותם, בעקבות האלצהיימר. על כן, השמעת מוזיקה מוכרת לחולים מימים עברו עשויה לשמח אותם ולעורר אותם ואף לעודד אותם להעלות זיכרונות נוספים מתקופות מוקדמות בחייהם. כמו כן, נמצא במחקרים כי מוזיקה עשויה לשפר את יכולת תפיסת המציאות הוויזואלית של החולים.


השפעה מרגיעה

באופן כללי, נמצא כי חולי אלצהיימר נוטים להתחבר למוזיקה, והשמעת מוזיקה לחולים עשויה להרגיע אצלם אי-שקט, חרדות והתקפי זעם, שהינם חלק מהתסמינים האופייניים למחלה, הנקשרים, בין השאר, לתחושות התסכול של החולים נוכח קשיי התפקוד שלהם והבלבול שהם חווים בהבנת המציאות. כמו כן, מוזיקה עשויה לשפר את איכות השינה של החולים.

בהחלט מומלץ להשמיע לחולים שירים ולחנים שהם מכירים מילדותם ונעוריהם, שכן אלה, כאמור, עשויים להפעיל אצלם את הזיכרון לטווח ארוך והעניק להם תחושת ביטחון וחיבור למציאות, אך אין חובה להסתפק רק במוזיקה המוכרת לחולים מימים עברו. כדאי לבדוק, בדרך של ניסוי וטעייה, איזו מוזיקה מעדיפים החולים ואיזה סגנון מוזיקלי משפיע עליהם לטובה ומעורר אצלם רגשות חיוביים. ייתכן, למשל, כי מוזיקה קצבית תעורר שמחה בחולים ואף תעודד אותם להתנועע ולרקוד, וניתן גם לנסות ללמד את החולים שירים חדשים ולעודד אותם לשיר או לזמזמם לחנים כאלה ואחרים.

כיוון שהחל משלב מסוים, החולים מתקשים לתקשר מילולית עם סביבתם או אינם מסוגלים לעשות זאת, חשוב לשים לב לשפת הגוף של החולים ולהבעות פניהם, על-מנת להבין איזו השפעה יש למוזיקה כזו או אחרת על מצב רוחם.

בהקשר זה, חשוב לזכור, כי היכולות הרגשיות של חולי אלצהיימר, גם בשלביה המאוחרים של המחלה, אינן משתתקות, שכן אותם אזורים במוח האחראים לתפקוד הרגשי שלנו, אינם נפגעים בהכרח כתוצאה מהמחלה וגם אם כן, הפגיעה אינה מוחלטת. לכן חולי אלצהיימר רבים ממשיכים לחוות את כל מנעד הרגשות המוכר לנו, החל מכעס ועצב וכלה בהתרגשות ושמחה, גם בשלביה הסופיים של המחלה.


אלצהיימר ואמנות

מתצפיות ומחקרים על חולי אלצהיימר, מסתבר כי לעיתים, גם כאשר החולים, מתקשים לחשוב באופן צלול וסובלים מבעיות זיכרון קשות, עד כדי אובדן היכולת לזכור את זהותם, הם עדיין מסוגלים להיות פעילים מבחינה אמנותית, ולבצע פעולות כגון שירה, נגינה וציור.

תרפיה באמנות – אם באמצעות מוזיקה ואם באמצעות מדיומים אחרים, כגון ציור ופיסול, עשויה להיות מועילה ביותר עבור חולי אלצהיימר ואלה המטפלים בהם. עיסוק באמנות עשוי לספק לחולים הסחת דעת מהקשיים שהם חווים ואף לאפשר להם להביע רגשות ומחשבות שהם מתקשים להביע בצורה ישירה או מילולית.

יש להתאים את הפעילות האמנותית להעדפות של החולה וליכולות שלו בהתאם למצבו הרפואי. כך, אם מנסים ללמד את החולים שירים ומנגינות בשלבים מתקדמים יחסית של המחלה, מומלץ להתמקד בשירים פשוטים, שאינם כוללים מלל מורכב. לצורך פעילות בתחום האמנות הפלסטית, מומלץ לספק לחולים את החומרים וכלי העבודה שקל להם ונעים להם לעבוד איתם, ולסייע להם לבצע פעולות שהם מתקשים בהן, כגון החזקת מכחול או צביעה.

לעיתים החולים שוכחים איך מבצעים פעולות מסוימות, ולכן יש ללמד אותם מחדש כיצד לעשותן. בכל מקרה, חשוב להיות קשובים לחולים ולצרכים שלהם ולהימנע מלהלחיץ אותם, מלגעור בהם או מלהביע כלפיהם שיפוטיות.





bottom of page